Week 2: check! / Second week: check!

---English below---

Mijn eerste twee weken zitten erop, maar het grootste gedeelte gaat nu pas beginnen. Mijn 'inwerktijd' zit er al een paar dagen op, maar de vorige au pair Renée is gisteren pas vertrokken. Mijn échte avontuur gaat nu dus eigenlijk pas beginnen. Wel hebben we al superveel leuke dingen gedaan de afgelopen week, omdat de familie van Renée ook over was. Supergezellig, wel vol drukke plannen en activiteiten, dus hier een kort overzicht! (Ik probeer kort, want het is mooi weer.. eindelijk, dus ik wil naar buiten!)

Vorige week zaterdag hebben we het bostripje in de stromende regen van mijn eerste weekend over gedaan. We hebben handen vol blauwe bessen geplukt (waar achteraf lekkere jam saus van is gemaakt voor bij de wafels en ijs) en hebben daarna onze eigen broodjes geroosterd op een stok boven een vuurtje. Je hebt hier soms open plekken waar een soort kampvuur gemaakt kan worden, met pickickbankjes en een overdekte plek bijvoorbeeld.

Afgelopen zondagstond de waterval Månafossen op het programma, samen met een bezoek aan Byrkjedalen. De waterval was heel mooi, maar het was echt slecht weer (alweer) en we moesten dus door de redelijk stromende regen over gladden wiebelige stenen tussen waterstroompjes door naar boven klimmen. Dat was koud. En best eng. Het was mooi, maar ik zou het niet persé nog een keer doen als het weer in de regen zou moeten. Bij Byrkjedalen konden we een beetje 'shoppen'. Het was een enorme blokhut zoals je het echt voorstelt bij een ski-vakantie of zoiets. Er was een restaurant en een hele grote winkel waar vooral veel speciale kaarsen werden verkocht, maar ook andere typische Noorse dingen, zoals de dikke warme truien, dingen met elanden erop, veel souvenirs en ook een groot gedeelte met kerstspullen. Kon het niet laten wat kleine dingetjes mee te nemen, zoals mijn supercoole winter-noorwegen-eland-mok en een soort kapstokje in de vorm van een gewei voor aan de muur.

Maandag heb ik besloten niet mee te gaan varen/vissen, want ik was het best wel zat van de eerste week. Even een dagje rustig aan!

Dinsdag gingen we om 10 uur op weg om de Preekstoelen te beklimmen (Preikestolen). Samen met de moeder en zusjes van Renée (en zij zelf natuurlijk) zijn we naar de haven gereden en hebben we de veerpond naar de overkant gepakt (ongeveer vergelijkbaar met een boot naar Texel, iets groter en iets langere tocht). Daar moesten we nog een klein stukje rijden tot we bij het beginpunt waren. Twee uur omhoog over rotsen, stenen, waterstromen.. door moerrasstukken, over bruggetjes en vooral veel omhoog, omhoog, omhoog. Natúúrlijk regende het weer, wel een vieze miezer en geen stortregen, en alles was supermistig. Op geen enkel uitkijkpunt konden we iets zien. Je snapt dat we een beetje teleurgesteld waren toen we eindelijk na twee vermoeiende uren bovenaan stonden en nog geen meter vooruit konden kijken. Boehoee... Maar ik heb wel bewijs dat ik er was, en ik moet gewoon nog een keer als het wél mooi weer is!

Woensdag.Eindelijk mooi weer! Werd eens tijd na 1,5 week Noorwegen. Vandaag stond het Foodfestival Gladmaten op het programma. Heel veel superlekkere dingen gegeten! Er waren bijna 200 tentjes waar je iets kon eten, van zoete lekkernijen tot vissoep en van Noorse traditionele recepten tot een broodje hotdog. Ik heb vanalles geprobeerd gekregen (dankjewel Silje) en t was echt lekker! Behalve hert.. maar ik wist al dat ik dat niet lekker vond eigenlijk. Vooral de rabarber-crumble-dinges was superlekker!

Donderdag was mijn schoonmaakdag, dus dat heb ik zo'n beetje de hele ochtend en middag gedaan, maar 's avonds met Renée naar de bioscoop geweest! De nieuwe Tarzan-film gezien (nee we gingen heus niet alleen maar omAlexander Skarsgard zonder shirt op een groot doek te zien)... Hij was superleuk! En de film ook.. ;)

Vrijdag!Al weer twee weken in Noorwegen en tijd om meteen vol Noors te gaan: een écht kerstdiner bereiden omdat het Renée's afscheidsdiner is. Ja, we hebben 'kerst' gevierd in het midden van de zomer, want waarom niet? Gevulde kalkoen, een superlekkere aardappelpuree met zoete aardappelen en een heleboel andere lekkere dingetjes. Natuurlijk hadden we alwéér taart achteraf toen de hele Noorse familie afscheid kwam nemen (ik groei echt dicht hier, dus nu hoop ik weer een beetje rustig aan te kunnen doen).

Zaterdag.'s Ochtends zijn we richting het strand gereden want het was supermooi weer en we wilden nog even iets leuks doen voordat Renée weg zou gaan. Samen met Silje en de kinderen wat rondgelopen, een bunkertje bezocht, uitgekeken over het strand en nog even de speeltuin in. Fiona's eerste ervaring met een zandbak, superschattig! Eenmaal thuis hadden we nog een laatste lunch met elkaar en toen was het tijd om afscheid te nemen!

Zondag. De rust in het huis is best iets waar ik naar uit keek. Voor mij gaat het nu allemaal echt beginnen, het gewone Noorse leven. Mijn kamer is weer helemaal op orde zonder hem te hoeven delen (was wel héél gezellig hoor Renée! Make-up en haarvlecht-skills zijn weer getest). De hele familie is uit varen/vissen/op het strand en ik heb even een dagje voor mezelf om jullie op de hoogte te brengen van mijn eerste twee weken. Op naar de volgende 17,5 maand!

Gefaald in het schrijven van een kort bericht, dus ik ga lekker met m'n computer buiten zitten om de Engelse versie uit te typen!

----------------------------------------------------------------------------

SECOND WEEK: CHECK!

My first two weeks have passed, but the biggest adventure is about to begin. The old au pair (Renée) left yesterday, so it's up to me now. We did a lot of fun things the last week, because Renée's family is here as well. Super mucht fun with a lot of plans and activities, so here a short list of what we did (I tried to keep it short with the Dutch version, because the weather is good and I wanted to go outside, but I failed. I'm taking the computer with me upstairs).

Remember that foresttrip in the pouring rain from my first weekend? We did that again, but this time the weather was much better. We picked so many blueberries (of which we made a lovely jam-ish thing to eat with our waffles and vanilla ice cream) and after that we roasted our own stick-breads above the camp fire. There are a lot of public camp fire places here!

Last sunday we went to theMånafossen waterfall. It was really pretty, but of course it was raining (again) and we had to walk over slippery rocks and small water streams to get there. It was cold, it was scary and it was above all very wet. After the waterfall we went to Byrkjedalen, a place were we could drink some coffee at the restaurant and shop souvenirs and Norwegian stuff. It looked like this typical après-ski-huts, all wooden and all "Yoohoo- big summer blowout!"-Frozen thingy, but huge. There was even a whole Christmas departement. I had to buy some cool stuff (even though it was so expensive) like a cool moose-mug.

Monday. Decided not to join the whole family on sailing/fishing because I was so exhausted of my first week. A calm day for me!

Tuesdaywe were going to climb the Preikestolen. It's a high mountain with an amazing view, but guess what? Ha yes, rain and fog. We went there anyways and is was cold (but warm because of the climbing), very wet and we couldn't see a single thing, but we've made it and the road to get there was really tough, but also amazing. Rocks, waterfalls, marsh, and a lot of climbing in wet fog. We were a bit dissapointed on the top, because you were supposed to see an amazing landscape, but all we saw was 'white'. Guess 'winter was coming'.. or so.

Tuesday we finally had some good weather after 1,5 week of Norwegian experience. The plans for today were the Gladmaten Food Festival. We ate so much goo stuff! There were almost 200 places you could eat. From sweet stuff to fish soup, and from traditional Norwegian food to a regular hotdog. I got to try a lot of different things (thanks Silje!) and most of them were delicious! Except deer, I really don't like deer. But I knew that already actually, haha! The rebarb-crumble-thingy was the best!

Thursday was my cleaning day, so I did that for all morning/most of the afternoon. In the evening I went to the cinema's with Renée to see the new Tarzan movie! No.. we didn't go there to see Alexander Skarsgard without shirt on a big screen.. at all. He was amazing! And so was the movie ;)

Friday!My first two weeks are over and we went full in: time to make a traditional Christmas Diner, because Renée is leaving on Saturday and this is her goodbye-dinner. Stuffed Turkey, a great potato-mash and a lot of other awesome things. Of course we ate more cake (I'm getting fat, for real. I need to eat normal now), beccause the whole Norwegian family came over to say goodbue.

Saturday.In the morning we left the house to go to the beach, because the weather was still good! We wanted to do something fun together before Renée would leave. With Silje and the kids we walked around on this beautiful place and went inside of a bunker where I could take some nice pics. It was like Norway in a frame! At home it was time for the last lunch together and then the time came to say goodbye.

Sunday. It's quiet in the house again and I was looking forward to it. Not that I wanted them to leave, but sometimes you just need a little peace. My room is all neat again and the whole family is out fishing and sailing and being on the beach. I took this day to clean up, to write, to rest because I have to work next sunday instead of the tuesday I took off for the Preikestolen-walk. Gonna be a long week, but a normal week, and that's gonna be great. Let the adventure begin: my first 2 weeks are over and I'm ready for the next 17,5 month!

Reacties

Reacties

Oma Dalloyaux

Hallo Nathalie,
Leuk om weer iets van je te horen.
Je bent er al weer 2 weken! Wat gaat dat snel, en je hebt al zo veel ondernomen.Ja, de Preikestolen had ik ook graag beklommen toen ik jaren geleden in Noorwegen was, maar we zijn er toen niet aan toegekomen. Nu ben ik er te oud voor denk ik.(vermoeiender dan de wandeltocht in Spanje vorig jaar ?) Maar wat jammer dat het weer zo slecht was! Misschien kan je het nog eens overdoen met zonnig weer,samen met je vader!!!
Je mag wel oppassen met al die lekkere hapjes, de kilotjes vliegen er aan hoor!
Maar dat werk je er wel weer vanaf.
Dat was het weer , ik zie al weer uit naar je volgende belevenissen.
Groetjes en liefs van Opa en Oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!