Halloween in Noorwegen!

Halloween in Noorwegen!

Als je het mij van te voren had gevraagd, had ik het ook niet geweten, maar… Halloween is echt een “Big Deal” hier! Daarom neem ik jullie graag mee in mijn “HalloweeK”, zoals ik het ook wel noem. Wat ging er allemaal aan vooraf? Nou, een heleboel kan ik je wel verzekeren…

September

Ja, we beginnen voor het gemak even in september voordat ik begin met het beschrijven van de HalloweeK. Heel september was het namelijk een feest om naar de brievenbus te gaan: vol met pakketjes vanuit de hele wereld. Glimwormen, zwarte lakens, nep-maden, speelgoedkakkerlakken, afgehakte vingers, costuums, schmink… echt van alles is er de afgelopen twee maanden bij ons binnengekomen. Mijn hele kamer stond vol met schedels, enge zingende clown-poppen, zombies en noem maar op. We hebben uren doorgebracht op internet (Pinterest, schmink-sites, e-bay…) en aan de keukentafel om onze eigen heksenpotjes te fabriceren (ranzige nep-beesten op sterk water). Ook is Silje al regelmatig aan het bakken geweest en ligt de hele vriezer vol met vanalles en nog wat. Afgelopen maandag mochten alle spullen eindelijk naar boven en kon het grote versierfeest beginnen.

Maandag

Alle spullen naar boven! Het was vooral nog opruimdag omdat Fiona zondag één jaar is geworden (ook daar waren we drie dagen mee bezig… nee, we pakken hier niets klein aan: alles moet groots!), maar aan het eind van de dag stond de hele woonkamer vol met dozen en tassen aan Halloween-spul. Die avond is Silje vast begonnen met wat kleine voorbereidingen.

Dinsdag

Het begin was er! Skeletten in de hoeken, potjes uitgestald en een skelet op de tafel (hier later meer over, maar Fun Fact: Kim vroeg zich af waarom hij als skelet op tafel lag… we hadden namelijk zijn kleren en schoenen gebruikt). We hebben alle spullen uitgepakt en gesorteerd, zodat we enig overzicht hadden in spullen en wat er gedaan moest worden. Mijn badkamer ziet eruit als een slachthuis (alhoewel mijn douche nog voorzien moet worden van bloederige handvegen), de woonkamer is een beginnend spookhuis en de hele stenen muur bij de openhaard heb ik voorzien van spinnenweb. Echt leuk spul, en het ziet er superrealistisch uit! Overal hangen spinnen in zwart of wit spinnenrag. We hebben oude fotolijsten opgehangen met enge foto’s, maar wel even netjes afgedekt zodat het niet té angstaanjagend is wanneer de kinderen in huis rondlopen. Je moet ook overal aan denken…

Woensdag

De laatste details aan de woonkamer: het skelet is een waarlijke Donald Trump geworden (inclusief bloedspetters en grafsteen). De gang en de hal zijn voorzien van spinnenwebben en alle grote voorwerpen in de woonkamer, keuken en hal zijn afgedekt met zwarte lakens en allerlei details zoals maskers, spinnenrag, lampjes en verschillende zombies/monsters. Vandaag was het ook tijd voor wat andere fun, namelijk een gezicht uit een pompoen hakken! Ik had een Nederlands meisje over die kwam eten, en daarna zijn we samen creatief bezig geweest!

Donderdag

Als ik naar mijn kamer wil, moet ik eerst langs een superscary skelet genaamd Jack the Ripper. Hij ontvangt je met open armen… letterlijk. Echt te bizar voor woorden. Eén pro: ik denk dat ik straks wel over mijn skeletten-fobie heen ben. Ik denk dat de meeste muren nu voozien zijn van spinnenrag of zwarte laken. Je loopt letterlijk een spookhuis in zodra je door de deur stapt. Het zit nu echt in de details: wat extra spinnen hier, wat lampjes daar, hebben we nog een zombie over? … en het balkon moet nog gedaan worden, maar dat komt op het laatst denk ik. Vrijdag wordt een halve schoonmaakdag, want echt veel verplaatsen en schrobben kunnen we niet. Overal staat wel wat, dus het gaat er vooral om dat we zaterdag alle gasten kunnen ontvangen!

Vrijdag

We hebben even een kleine break genomen van alle voorbereidingen. We hebben nog wat laatste boodschappen gehaald, een prijs geregeld voor degene die het beste verkleed zou zijn, wat aan details gewerkt, etc. Verder zijn we voornamelijk lekker er op uit geweest, even de stad in. We hebben bij een toko’tje gelunched (superlekker!) en zijn even naar een kringloopwinkeltje geweest.

Zaterdag

JAAA! Vandaag is het zover, wat betekent dat er echt nog heel veel geregeld moet worden uiteraard. Vandaag is de dag dat al het eten wat niet eerder gemaakt kon worden, gemaakt moet worden. Alle losse spulletjes die overal liggen moeten weg, al het losslingerende kinderspeelgoed uit de kamer, alles op z’n plek. Nog snel even douchen zodat de laatste had gelegd kon worden aan mijn badkamer. Die zal namelijk gebruikt worden op het feest, dus ik ben gisteren nog druk in de weer geweest met nep-bloed op de douche-wanden -en glazen. Het resultaat zag er echt gaaf uit. En het hele huis eigenlijk: tot en met de laatste details (skelethanden in de cupcakes, het paprika-hart in onze Mr. Trump en de spinnetjes op de muren… overal is aan gedacht! Een half uur van te voren moesten we ons zelf nog omkleden, maar we waren net op tijd klaar. Zelfs de schmink was gelukt! Ik was verkleed als roodkapje die aangevallen is door de wolf, dus ik had met wax, schmink en nepbloed drie wolfklauw-wonden op mijn gezicht gemaakt. Was goed gelukt!

Om acht uur drupten dan eindelijk de eerste mensen binnen op het feest. Wauw, wat had iedereen zijn best gedaan om er goed uit te zien. Ik denk dat de meeste mensen uren bezig zijn geweest met schmink, make-up en kostuums. Echt heel gaaf! Dat maakte de sfeer helemaal af. Het feest was supergeslaagd, ook al moesten we af en toe even naar de baby’s omdat ze wakker werden, maar over het algemeen ging dat ook best goed. Niet veel anders dan dat ze normaal wakker zouden worden! Er zijn superveel foto’s gemaakt, dus die volgen uiteraard ergens later deze week!

Je zou bijna denken dat ik au-pair in Amerika was, zo uitgebreid hebben we het gevierd. Ik moet zeggen dat ik nu ook wel klaar ben met Halloween, maar we hebben maandag nog een kinderfeestje in stijl. Daarna: weg met die ‘troep’, op naar Kerst! ;)

Reacties

Reacties

Oma

Nou dat ziet er best heftig uit!! Ik wist niet dat ze dat in Noorwegen zo vierden. Ze doen echt niet onder voor Amerika.Waren de kleintjes niet bang voor al die spinnen?
Wel leuk dat je dat allemaal nu zo meemaakt.
Dus nu op naar de kerst. En Sinterklaas doen ze natuurlijk niet aan. Of vier je dat met de Nederlandse jongeren?
Jammer dat wij met de Kerst niet kunnen komen,maar dat is nu eenmaal zo.
Jammer, maar we zien elkaar wel weer eens.
Voor nu, groetjes en liefs van
Oma.

Opa

Hallo Lieverd,
Nou, nou! Wat een griezels hebben jullie daar in het hoge Noorden.
Nee, ik wist niet, dat dit griezelfeest ook in Noorwegen zo uitgebreid wordt gevierd. Je maakt toch wel een heel leerzame tijd, stage door. Ik zou dit vroeger ook wel hebben willen doen, denk ik.
Het was en is in Nederland eigenlijk nauwelijks bekend, anders dan in de Angelsaksische wereld. Er komt wat beweging in die kennis en langzaam aan gaan meer mensen zich er voor interesseren. In advertenties wordt er tenminste op geattendeerd. Waar laten jullie na Halloween alle rotzooi? Bepaald milieuvriendelijk lijkt het mij niet!
Zijn de kindertjes er niet bang voor? en jij? hoe sta jij er tegenover?
Even een ander onderwerp.
Met mij gaat het de goede kant op. Dank zij de reusachtig goede hulp van de Thuiszorgdames, die alle smetten elke morgen wegsproeien, wordt ook de pijn steeds wat minder in mijn rug en heup. Ik heb namelijk door mijn val een schaafwond op mijn heup, precies op de plaats waar de prothese zit. Was, maar nu niet meer zo erg, erg pijnlijk. Wordt ook elke morgen met genezende crème ingesmeerd. Helpt prima.
De beenwond van Oma geneest al aardig, hoewel ze nog veel pijn heeft, gelukkig niet aldoor.
Soms een hevige steek. Ook hieraan wordt veel aandacht door de dames verzorgsters geschonken. Ze zijn allemaal erg attent!
Zo, dat is het voor vandaag.
Veel liefs en kussen van
Opa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!