Museumweekend

Gisteren ben ik een middagje naar musea geweest! Ik wilde eigenlijk graag naar het Archeologisch museum, maar dat ging om 15.00u al dicht en het was al bijna 13.00u, dus dat vond ik zonde van mijn entree. Later zag ik ook dat ze aan het renoveren waren en dat er maar een klein deel open was, dus dat was geen goede keuze. Toen wilde ik naar het Oliemuseum, maar aangezien ik nogal lang in een museum rond kan lopen en het een heel groot museum is, besloot ik dat ook maar voor een andere keer te bewaren. Dus viel de keuze voor het Maritiem Museum en daar was ik achteraf heel blij mee! Zo ging ik, via oud Stavanger (een heel pittoresk deel van Stavanger, met schattige witte strandhuisjes, kriskas door elkaar gebouwd op een heuveltje met smalle keisteen-straatjes).

Sowieso vind ik schepen ontzettend leuk, en dan bedoel ik vooral die oude VOC-schepen. In Nederland heb ik met mijn vader en opa ook al het een en ander bezocht, dus waarom hier dan niet? Het museum is gelegen midden in het centrum van Stavanger, uiteraard aan de haven. Vier 'merchant buildings' (of pakhuizen, zoals wij ze zouden noemen) uit de handelstijd zijn aan het begin van de 20e eeuw (1926)omgebouwd tot museum. In het begin kreeg ik een audiotour in het Engels mee. Dit is de eerste keer dat ik zo'n tour heb gedaan en dat beviel wel goed! Met foto's op de display, routeaanwijzingen en uiteraard een heleboel uitleg (en zelfs ouderwetse Noorse (zeemans-?) liederen tussendoor) werd ik door het museum geleid. Vooral even de foto's in het fotoalbum bekijken na het lezen van deze blog, dat zegt toch meer dan mijn verhaal!

Foto: modelship van één van de eerste belangrijke schepen uit Stavanger. De modelschepen waren ook echt groot (deze op de foto was bijna 2 meter lang) en heel mooi gemaakt.

Ik dacht dat het museum best zou tegenvallen na wat te hebben gelezen op internet (iedereen zei wel dat het leuk was, maar erg klein). Er waren drie verdiepingen en ik kan me voorstellen dat je er zonder audiotour redelijk snel doorheen bent, maar juist met de tour en de leuke verhalen viel me dat zeker niet tegen! Mocht je ooit nog eens in Stavanger komen en geïnteresseerd zijn: aanrader! Plus: je krijgt ook nog toegang tot het Canning-museum (Conservenmuseum). Normaal gesproken zou je daar niet zo snel heen gaan, een museum over serdientjesblikjes klinkt erg saai, maar toch was het leuk!

Het was een klein museumpje op vijf minuten loopafstand van het Maritiem Museum, gelegen in Oud Stavanger. Ik werd vriendelijk ontvangen, kreeg een handleiding in het Nederlands en werd enthousiast naar boven gestuurd ("je moet écht eerst de film uit 1900-zoveel bekijken, wel een stomme film natuurlijk, maar heel interessant! Dan snap je daarna alles wat hier beneden staat"). Ik naar boven, die stomme film kijken (ik miste wel het gekke pianomuziekje wat normaal achter dit soort films zit), en ja hoor: dat hielp inderdaad. Het hele proces van het vangen van sardientjes tot aan de verkoop en een feest waarop de sardientjes werden gegeten, werden getoond in de zwart-wit film. Ik moest zeggen dat het me meer boeide dan ik had gedacht: nooit geweten dat dat zóveel werk was, en alles werd natuurlijk nog met de hand gedaan in de fabrieken. Beneden in het museum was zo'n fabriek nagebouwd. Het gebouw was oorspronkelijk ook een conservenfabriek geweest (een van de oudste van de stad) en het interieur kwam uit de periode 1880-1930. Het was geen groot museum, maar echt zo'n plaatselijk klein museumpje. Toch leuk om gezien te hebben!

Foto: deel van de Conservenfabriek. Aan deze tafels zaten de vrouwen om de sardientjes te sorteren en in de blikjes te stoppen.

Na het museum ben ik nog even de stad in geweest voordat ik met een groepje Nederlanders had afgesproken. Een paar winkeltjes bezocht en vervolgens nog twee uur bij de Starbucks gezeten met een lekkere kop kerstkoffie (met Gingerbread-kruiden). Alle winkels waren om vijf uur dicht, maar we hadden pas om zeven uur afgesproken. Gelukkig was de Starbucks gewoon nog open, dus daar ben ik lekker in een grote stoel gekropen met een boek dat ik had gekocht in het Maritiem Museum. Prima vermaakt! Daarna op naar Inside, het resaurantje waar we hadden afgesproken. Blijkbaar was het een burger-restaurant: ze hadden meer dan 25 verschillende burgers waar je uit kon kiezen. Was erg lekker en nog best betaalbaar ook. Gezellige avond gehad met elkaar!

Reacties

Reacties

Oma.

Hoi Nathalie,
Ja,ik had dit op internet al gezien,en we waren van plan om er die week van Kerst naar toe te gaan. Dat gaat nu alleen jammer genoeg niet door.Het was zo te zien, echt wel de moeite waard geweest.
Ook het oude deel van Stavanger ziet er schattig uit.
Wie weet een andere keer. Leuk dat je uit kunt gaan met Nederlandse jongelui. Hoe gaat het met je cursus Noors??
Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
Liefs, Oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!