Sinterklaas in Stavanger!

Hoi allemaal!

Even snel een kort blogje, want ik moet zometeen naar Noorse cursus. Al 8 lessen gehad, nog 5 of 6 te gaan (weet het niet precies, de week van 5 december is de laatste week, zo even navragen).

Afgelopen weekend was de Sinterklaas-'intocht' in Tananger (ligt naast Stavanger, maar ik vind het Stavanger). Het was echt ontzettend leuk. We hadden uiteraard een Sinterklaas (een hele grote), een hoofdpiet die het superleuk deed, en we waren nog met vier andere pieten. De week van tevoren hebben we druk geoefend met het officiële pietengym-dansje uit het Sinterklaasjournaal, en moesten we het journaal aandachtig volgen zodat we overal van op de hoogte waren. Dat was maar goed ook, want de kinderen vroegen er vanalles over ("Ken je Wellus-piet? Ja, die kan écht niet koken hè?"), superleuk, haha!

De middag was heel geslaagd: allerlei spelletjes, dansjes, truckjes en natuurlijk kilo's met pepernoten strooien én sinterklaasmuziek. Ohja, dit werd trouwens gevierd met de Nederlandse vereniging van Stavanger, dus allemaal Nederlanders! Er waren zo'n 80 kinderen, plus hun ouders en familieleden. We moesten wel braaf met het Sinterklaasjournaal mee, om het allemaal zo geloofwaardig mogelijk te houden, dus we hadden twee zwarte pieten, twee roetveeg pieten, en één witte piet. Geen probleem ook, de kinderen waren ook allemaal verschillend (alleen was ik wel blij dat we geen blauw of groen op ons gezicht hoefden, dan vonden ze hier ook maar niets). Én een voordeel: je bent niet uren bezig met afschminken: dat was wel altijd een gedoe!

De kinderen vonden het superleuk en 5 december gaan we nog een keer, maar dan op de internationale school, na schooltijd, voor de Nederlandse kinderen. Ik ben benieuwd!

Zo, dan is het nu tijd voor mijn Noorse les. Iedereen is nog steeds ziek hier (al de hele maand, inclusief ikzelf), dus hopelijk gaat dat snel eens over...

Ha det bra!

Oma

Hallo Nathalie,
Leuk dat Sinterklaasfeest. Doen jullie ook al mee met die onzin van witte-en roetveegpieten? Het enige voordeel van deze pieten is dat je je weer vlug en gemakkelijk af kunt schminken! Het nadeel is, als ze niet zo erg gelovig meer zijn, dat ze dan zien wie het is. In Baarn was afgelopen Zaterdag de intocht van Sinterklaas met 3 boten vol (250) roetzwarte pieten.
Gaat het lekker met je Noors?
Succes met alles, en beterschap!
Liefs, Oma.