Een gewone dag / a regular day

----English below ---

De eerste week zit erop! Dat was best een drukke en heftige week: zoveel nieuwe indrukken, zoveel nat geregend en zoveel mensen in huis! Ik ben nu even een dagje thuis om even bij te komen, dus heb ik mooi tijd om een blogje te schrijven en mijn koude "Dutch Blend"-thee op te drinken. Oeps, vergeten! Ik ga snel een blog schrijven over deze eerste week, maar jullie zijn vast benieuwd wat ik op een normale dag doe. Dus vandaag: een beschrijving van een gewone dag! Er zijn trouwens ook een heleboel nieuwe foto's op mijn facebook, maar ook hier onder het tabblad "foto's" en dan onder het kopje "Eerste week / First week".

Een dagoverzicht

  • 07.00-08.00~ Tussen 7 en 8 komt er een smsje binnen waarin staat wie er wakker is geworden. Uiteraard met een 'goedemorgen!' erbij. Dan heb je ongeveer 5 a 10 minuten om je aan te kleden en boven te staan, tenzij allebei de kinderen wakker zijn, dan krimpt je tijd tot 3 minuten. Fiona en Nathaniel uit bed, schone luiers en aankleden. Dan gaan ze aan tafel in hun stoeltjes en kun je even een filmpje voor ze opzetten.
  • 08.00-09.00 ~ Tussen 8 en 9 wordt er gegeten. Een viezig brinta-papje (daar lijkt het op) of iets van smoothie voor de kindjes. Misschien zelf nog wat, of anders na het wegbrengen van de kinderen. Ondertussen de keuken een beetje opruimen en de vaatwasse in- en/of uitruimen. Dan de jassen aan, de Audi in (jaja, er is een mooie, nieuwe, witte auto ter beschikking) en zo'n tien minuutjes naar Kindergarden rijden.
  • 9.00-10.00 ~ Tot oktober gaat alleen Nathaniel naar Kindergarden, dus die moet voor half 10 daar aanwezig zijn. Broodtrommeltje mee, fruit mee, drinken mee en gaan. Soms gaat Fiona ook mee, soms blijf ze ook thuis bij Silje. Vanaf oktober gaan ze dus allebei en rij ik daar standaard twee kinderen heen. Dan weer terug naar huis en een beetje verchillend of ik Fiona dan nog even heb (nu nog niet, want ze moet nog aan mij wennen. Dat zal in de loop der dagen/weken wel gebeuren).

  • 10.00-13.00 ~ Of ik heb hier Fiona in combinatie met wat opruimen, of het zal tijd voor mezelf zijn. Dan is het bijvoorbeeld een was erin gooien en dan kan ik op mijn kamer iets doen waar ik zelf zin in heb of nog even wat bijslapen.
  • +/- 13.00~ Rond 1 a 2 uur zou het kunnen dat we nog even boodschappen gaan doen, of iets anders gaan ondernemen of dat er nog iets anders voorbereid moet worden. Soms is het ook wat vrije tijd. De middag staat niet heel erg vast, de ochtend is voornamelijk het vaste schema.
  • 15.00-18.30~ Tussen 3 en 6 help ik weer mee. Rond half 4 moet Nathaniel weer opgehaald worden uit Kindergarden. Zou ook kunnen dat we daarvoor of daarna boodschapjes halen en dan gelijkd door, of dat Nathaniel dan mee gaat. Eenmaal thuis beginnen we met het voorbereiden van het avondeten, koken en nog wat opruimen. De kinderen krijgen eerst wat eten en soms eten ze tegelijk met ons. Ligt er een beetje aan wat we eten. Na het eten nog even helpen met afruimen en opruimen en dan is de dag voorbij!
  • Vanaf +/-19.00 ~ vrije tijd! Series kijken, blog schrijven, m'n eigen kamer opruimen, douchen, whatever... het is vrije tijd!

Klinkt echt superveel nu, en ik heb nog niet heel veel van deze gewone dagen doorgebracht, maar als ik eenmaal in dat ritme zit, wordt het vast een automatisme en valt het best mee. In totaal werk ik 5 uur op een dag. Alles daarbuiten is vrije tijd, of gewoon een beetje meehelpen met het avondeten. Meer de vanzelfsprekende dingen. Mochten er overuren zijn, kan ik die opschrijven en later weer opnemen of extra betaald krijgen. Dus, dat is een beetje de dag!

Op donderdag is er ook nog schoonmaakdag, dan ben ik niet met de kinderen bezig, maar is iedereen (meestal, hopelijk) het huis uit en maak ik het hele huis schoon en dan zijn mijn vijf uur ook weer voorbij. Jep, dat duurt zo lang, maar dat geeft niet. Even wat anders aan je hoofd, werkt best ontspannend.

Op zaterdag gaat alles eigenlijk hetzelfde, maar dan geen Kindergarden uiteraard. Wel lekker buiten spelen bijvoorbeeld. En zondag is mijn vrije dag, dus dan kan ik ook doen wat ik wil. Mee met de familie om iets leuks te doen, of gewoon lekker niets. En dat is/wordt dan zo'n beetje een gewone dag en een gewone week uit mijn leven als au pair!

---------------------------------------------------------------

A REGULAR DAY

De first week is over! Is was quite a busy and crowded week: so many new impressions, so much 'drained by the rain' and so many people in the house! I'm staying at home today to get some me-time because I need that, so now I can write a small blog and drink my cold "Dutch Blend"-tea. Oops, I forgot. I'm gonna write a blog about my first week soon, but let me tell you first about what I would do on aregular day. So tdday: a discription of a normal day. Btw, there are a lot of new pictures on my facebook, but also on here, when you hit the button 'foto's' and then click on 'Eerste week / First week'.

A regular day

  • 7:00 to 8:00 ~ Between 7 and 8, a text message arrives stating who is awake. Of course with a "good morning!" in there. Then I have about 5 to 10 minutes to get dressed, unless both kids are awake, then my time shrinks to 3 minutes. Fiona and Nathaniel need to get out of bed, I change their diapers and get them dressed. Then they sit down in their chairs and I let them watch a little movie or so.
  • 8:00 to 9:00~ Between 8 and 9 is breakfast time. Pourage (which looks bleghh) or smoothie for the kids. Sometimes I have some breakfast as well, or I eat after bringing the kids to kindergarden. In the meanwhile when the kids watch their movie, I clean up the kitchen and then feed them their food. Then I put their coats on and we drive to kindergarden in the Audi (yes, it's so pretty and shiny and new and white). The drive is only ten minutes.
  • 9:00 to 10:00~ Only Nathaniel is going to kindergarden and he needs to be in before 9.30. Sometimes I bring Fiona with me, and sometimes she will stay at home with Silje. In October, Fiona will go to kindergarden as well. Then she will be 1 years old. Back home I will have Fiona for some time, or I will start my free time for the rest of the morning.

  • 10:00 to 13:00 ~ In between 10-13 I will be up with Fiona and do some cleaning and have a good time with her, of I have free time and I go down to my room and watch series or have a nap or idk what else. Just free time!
  • +/- 13:00 ~ Time to start again when I had free time. Could be for shopping or just be up with Fiona, or some cleaning or laundry stuff. The scedule is not very strickt in the afternoon.
  • 15:00 to 18:30 ~ In the later afternoon, Nathaniel has to be picked up from Kinderkarden around 15.30. We so some grocery shopping before or after and when we are home, we start dinner preparing, cooking dinner and then have dinner around 17/17.30. Then we clean up the place again en then around 18.30/19, my free time starts again and my workday is over.
  • From +/-19:00 ~ +/- Free time! Watching series, clean my own room, have a shower.. just whatever I want!

It all sounds like pretty much now, and I haven't had a lot of these ordinary days, but once I'm used to it all, it will all go automaticaly. I work for five hours a day. Everything outside these hours is extra hours and will be written down and I will get payed extra for that, or I can use these hours to save them for a day off. So.. that's a bit of my regular days over here!

Then there's also 'cleaning day' on thursday and I clean the whole house in 5 hours and then my worktime is over as well for that day. Saturday is also a regular day, but no kindergarden of course, and sunday is normally my day off. I can come with them to do something fun, but I can also stay at home and do whatever I want. And that is / will be pretty much an ordinary day and an ordinary week in my life as an au pair!

Reacties

Reacties

Oma

Wat leuk dat we je zo kunnen volgen.
Je hoeft je zo te zien niet te vervelen!
Je dagen zijn lekker gevuld. Het is hier op het ogenblik lekker warm,bij jullie geloof ik minder.
Het lijkt mij een gezellige leuke familie.
Je had het slechter kunnen treffen!
Veel succes in de komende dagen.
Liefs, Oma.

Marja

Wat een ontzettende leuke ervaring en het lijkt mij inderdaad ook een leuk gezin. Hoeveel kinderen totaal? Super. Krijgen de kinderen ook nog vakantie?
Leer je al wat Noors?
Groetjes,
Marja

Opa

Hoi Nathalie,
Nou, zeg, je hoeft je beslist niet te vervelen daar in het hoge noordeen.
Al met al heb je het wel heel goed getroffen! Je kunt voorlopig nog wel vooruit met allerlei dingen.
Je moet je vooral toeleggen op het Noors. Daar heb je alleen maar profijt van. Hierbij kun je veel hulp van de kinderen verwachten: zij leren snel en jij ook.
Doe goed je best dan komt het wel voor elkaar.
Groetjes en dikke kussen van
Opa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!